Felesleges üzemanyagfogyasztás megszüntetése a flottában

Hatékonyságnövelés- fókuszban az üresjárat

Előző írásunkban bemutattuk, hogyan tud több száz kilométeres távolságból segíteni körutazásokra szánt buszoknak a Jaltest Telematika. Mai példákban pedig azt mutatjuk be, hogy városi buszoknál hogyan csökkenthető hatékonyan a felesleges üresjáratból fakadó üzemanyag és jármű használat.

A kiinduló probléma az volt, hogy a mért adatok alapján 111 óra használatban lévő időből több, mint 34 órát járt a buszok motorja üresben, hasznos munka nélkül. Ennek hátránya, hogy tíz másodperc üresjárat több üzemanyagot égethet el, mint a motor leállítása és újraindítása. A túlzott üresjárat kárt tesz a motorban és annak alkatrészeiben, a gyújtógyertyákban, a hengerekben és a kipufogórendszerekben is, idővel pedig a fejtömítés, a gyújtógyertyák vagy a hengergyűrűk is károsodnak miatta. Nem beszélve arról a problémáról, hogy feleslegesen fogyasztja az üzemanyagot és károsítja a környezetet.

Azonban a városban, menetrend szerint vagy anélkül közlekedő buszoknál nem lehet teljesen kiküszöbölni az üresjáratot, hiszen a közlekedési lámpáknál való megállás (átlagosan 0,5-2perc) és a megállókban eltöltött idő (fel- és leszállás esete átlagosan 0-4 perc) nyilván elkerülhetetlen. Amiben a Jaltest Telematika segíteni tud, az az, hogy pontosan megmutatja térképes megjelenítéssel, helyrajzilag pontos adatokkal, hogy mennyi időt tölt el felesleges üresjárattal a busz. Vagyis, az adatokból pontosan mérhető, és kiküszöbölhető minden olyan tevékenység, ami felesleges üresjáratot generál.

Természetesen a Jaltest Telematika segítségével számos hasonló költségcsökkentő és hatékonyság növelő megoldás érhető el, amikre a továbbiakban még fogunk gyakorlati példákat hozni Nektek.