Hatékony flottakezelés - hogyan spóroljunk könnyedén

Megelőző karbantartás- spórolás a rejtett hibákon

A Jaltest Telematika egyik leghasznosabb modulja a megelőző karbantartás, ami mesterséges intelligencia segítségével meg tudja állapítani az alkatrészek optimális használati idejét, mégpedig a járműből rögzített adatok alapján. Ezzel elkerülhetőek lehetséges meghibásodások és növelheti a jármű hatékonyságát és élettartamát. A következő eset bemutatja, partnerünknek hogyan segített megóvni a járművét a meghibásodástól, mégpedig úgy, hogy a problémának nem volt semmilyen más módszerrel látható jele.

Partnerünk CREDO gyártmányú buszánál a Jaltest Telematikai egység hibát jelzett. Aktív hibaként jelezte az akkumulátorszivárgást, mint funkció hibát. A sebváltóban pedig szivárgásra vonatkozó hiba jelentkezett így azonosítható volt, hogy a váltó oldalára szerelt hidraulikus akkumulátorra vonatkozott a hiba. Ennek az alkatrésznek a feladata a váltó kapcsolási műveleteihez szükséges hidraulikus nyomásszint biztosítása. A rendszer azt javasolta, ellenőrizzék a hidraulikus olajszintet a váltóban, illetve keressék meg a szivárgás pontos helyét. A műszaki ellenőrzés nem vezetett eredményre, szemmel láthatóan a váltóműből nem folyt, és nem szivárgott az olaj.

Ezután partnereink ellenőrizték a megelőző karbantartás alapján tárolt adatokat, amiből kiderült, a hibás alkatrész a nyomásszelep volt. Ha a nyomásszelepet nem cserélik ki, az olajszivattyú túlhajszolja magát a nyomás fenntartása érdekében, így az alkatrész életciklusa jelentősen lecsökken. A hibaüzenetet pedig az váltotta ki, hogy a tárolt nyomást a hidraulikus szivattyú leállását követően a megengedettnél gyorsabban elveszítette, pontosabban, a nyomás 1 percen belül 60 bar alá esett. Ez a váltó működésére nem volt közvetlen hatással, ugyanis a szivattyú képes volt ezt üzem közben fenntartani, így a fedélzetről nem generált hiba üzenetet. 

Azonban a Jaltest Telematikai egység tárolt adatait figyelembe véve megállapítható volt, hogy a megengedettnél nagyobb nyomás esés a villamos hajtású szivattyú túlzott használatát, ezen keresztül gyorsabb kopást eredményez. A rendszer javaslata ezek alapján a váltó oldalára szerelt hidraulikus egység (Power Pack) nyomástartó szelepének cseréje volt. A szelep csere megtörtént, a partner cég megtakarítása anyagi oldalt tekintve jelentős volt, hiszen a cserélendő alkatrész olcsón potolható volt, míg a kár, amit rövid és hosszú távon okozott volna, ennél jóval tetemesebb lett volna.