Meghibásodott részecskeszűrő sem jelent akadályt

Apró hibából katasztrófa- hogyan kerüljük el?

Ahogy a korábbiakból láthattuk a Jaltest rendszer nagy előnye, hogy még a súlyos hiba kialakulása előtt figyelmeztet minket arról, hogy valami nem a megszokott módon működik. Sok bosszúságtól és felesleges kiadásoktól kímélhetjük meg magunkat, ha ezekre a jelzésekre odafigyelünk és még csírájában kezeljük a problémát. Tökéletes példa erre partnerünk kisteherautójában észlelt hibajelenség.

A telematikai egység jelezte, hogy a kisteherautó a normálistól eltérően, sokkal sűrűbben hajt végre részecskeszűrő regenerálást. Jobban megvizsgálva az előző három hónap adatait, a következő volt látható:


A még pontosabb diagnosztika érdekében ugyan ezt a tevékenységet megvizsgálták egy hónapra lebontva is.


Az adatok alapján több lehetőség is felmerült, mi okozhatja a gyakori regenerációt. Többek között, a nem megfelelő porlasztás, a motorolaj túlzott hamutartalma, nyomáskülönbség érzékelő hibája, hibás EGR működés vagy a turbó meghibásodása és túlzott olajfogyasztás. Ahhoz, hogy a hibát okozó jelenséget feltárják, lefuttattak egy átfogó járműdiagnosztikát, amiből kiderült, hogy az olajfogyás a normálisnál nagyobb mértékű, vagyis szivárog az olaj vagy megnövekedett valamiért az olajfogyasztás. Az átfogó diagnosztikából kiderült, hogy a porlasztók állapota megfelelő és a nyomás különbség szenzor működése is rendben van, sem elkoszolódás, sem pedig olaj szivárgás nincs. Ezek alapján a rendszer javaslatot tett a turbó megvizsgálására. Hiba esetén több lehetőséget is javasolt, első körben a részecskeszűrő bevizsgálását és mosását. Amennyiben a szekértő úgy ítélte volna meg, hogy a tisztítás már nem lehetséges, akkor endoszkópos vizsgálattal feltárható a részecskeszűrő fizikai sérülése, így ha a vizsgálat olvadást észlelt volna, a részecskeszűrő cseréje mindenképpen indokolt. Partnerünk szerencsés volt, a tisztítás megoldotta egy egyszerű tisztítás.

A hiba első hallásra nem tűnik jelentősnek, de ha megnézzük milyen következményei lehettek volna, ha nem időben kezelik, megértjük a hibajelzések jelenőségét.

  • Ha a problémát nem ebben a kezdeti fázisban csípik el, a jármű részecskeszűrője túlzottan eltömődhetett volna, nem tudta volna végrehajtani annak regenerációját, ami teljesítménykorlátozáshoz vezethetne, illetve fizikai sérülést okozhatna a motorban.
  • Sűrű regenerálás miatt a részecskeszűrő katalizáló rétege szétéghetett volna, amitől hatásfoka minimálisra csökken, tehát a szűrő érvényét veszti, teljes csere lett volna szükséges.
  • A túlzott eltömődésre utal a kényszer regeneráció során látható magas hőfok (kb.: 600°C) ami a katalizátor sejt összeolvadásához vezethethetett volna, ami miatt a kipufogó vagy akár a jármű is kigyulladhatott volna.

Így biztosan kijelenthetjük, ha odafigyelünk a Jaltest jelzéseire és időben kezeljük a problémát, járműveink élettartama meghosszabbítható és a pénzünk is a zsebünkben marad.